پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی-تمرین زندگی

۹ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۵۸:۵۹ ق.ظ

اسباب بازی عامل فرهنگی شکل گیری شخصیت فرزندان

در این مراسم، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه ملی اسباب بازی، گفت: یکی از اهداف برگزاری جشنواره ملی اسباب بازی برجسته سازی مفهوم اسباب‌بازی است؛ اسباب بازی یک عامل فرهنگی در شکل گیری شخصیت فرزندان ماست. از سوی دیگر این جشنواره فرصتی برای ارزیابی و رصد وضعیت تولید اسباب بازی در کشور است.

او افزود: فاصله‌ میان آنچه باید در حوزه اسباب‌بازی باشد و آنچه که هست، به اندازه‌ای است که زنگ خطر را به صدا در آورده؛ ورود کالا‌های فرهنگی آن هم برای کشور ما که پیشینه‌ فرهنگی دارد، همان قدر ناراحت کننده است که به کشورمان نفت وارد شود. هم اکنون کتاب، اسباب‌بازی و دیگر محصولات فرهنگی به کشور یکسویه وارد می‌شوند. نمایشگاه ملی اسباب بازی فرصتی برای توسعه و تعالی این صنعت است. در ایران با اغماض و اغراق آن را صنعت می‌دانیم, اما به طراحی نظام نوآورانه‌ای برای تجاری‌سازی اسباب بازی‌ها نیاز داریم که مشخص شود هرکسی در آن چه نقشی دارد.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به نقش آفرین‌های حوزه اسباب‌بازی اظهار داشت: قوانین و مقررات نقش‌آفرین اصلی حوزه اسباب بازی است؛ قوانین باید برای حمایت از فعالان این صنف ایفای نقش کنند. متاسفانه در کشور ما صنعت اسباب‌بازی را باید همچنان صنعتی نوپا دانست.

پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی افتتاح شد/ نمایشگاه ملی اسباب بازی فرصتی برای توسعه این صنعت

مسلح شدن به تکنولوژی به توسعه صنعت اسباب بازی کمک می‌کند

نظری ادامه داد: طبیعی است حوزه دانشی یعنی مسلح شدن به تکنولوژی که به توسعه صنعت اسباب بازی کمک می‌کند و در کنار سایر نقش آفرین‌های عرصه اسباب بازی از اهمیت برخوردار دارد. بدیهی است باید به بازار سازی، توسعه محصول و بازار هم فکر شود. البته صنعت اسباب بازی سال گذشته قدم‌های خوبی برداشته است؛ از لحاظ کیفیت و کمیت در نمایشگاه ملی اسباب بازی امسال نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم.

در ادامه این مراسم، حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فراگیری و یادگیری مهمترین رفتار انسان است، گفت: شاید یادگیری عمومی‌ترین و مستمرترین رفتاری است که انسان دارد. یادگیری وجه تمایز میان افراد جامعه است. مهمترین دوره یادگیری دوران کودکی است که بخش عظیمی از شخصیت بچه‌ها در همین دوران شکل می‌گیرد.

پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی افتتاح شد/ نمایشگاه ملی اسباب بازی فرصتی برای توسعه این صنعت

یادگیری مبتنی بر بازی فکر را فربه می‌کند

او افزود: کلاس آموزشی تنها محل یادگیری بچه ها نیست؛ تمام هستی محل یادگیری است. متمایزترین، جذاب‌ترین و پرمتقاضی‌ترین عرصه‌های یادگیری که با روح و جان کودکان هماهنگی دارد، یادگیری مبتنی بر بازی است. بازی فکر را فربه می‌کند و خلاقیت را توسعه می‌دهد و  امکانی را برای تجربه زندگی فراهم می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازی و اسباب بازی یکی از مجال‌های یادگیری است، بیان کرد: اسباب بازی کارکرد عظیم تربیتی و آموزشی دارد و یک فرصت بی بدیل را در اختیار کارآفرین‌ها و فعالان اقتصادی قرار داده است. بازار تجاری این صنعت بعد از مواد مخدر و تسلیحات نظامی سهم زیادی را به خود اختصاص داده است. بیش از تکنولوژی امروز به خلاقیت در این صنعت نیاز داریم. از این طریق هم به اقتصادمان جان می‌دهیم و هم یادگیری کودکان را بهتر می‌کنیم. آموزش و پرورش با ایجاد اتاق‌های بازی هم فقر حرکتی کودکان را کاهش می‌دهد و هم فضایی را برای خلاقیت آن‌ها فراهم می‌کند.

پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی افتتاح شد/ نمایشگاه ملی اسباب بازی فرصتی برای توسعه این صنعت

از فرصت صنعت اسباب بازی برای مقابله با مشکلات اقتصادی استفاده کنیم

در این مراسم نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور هم در خصوص صنعت اسباب‌بازی گفت: وقتی شنیدم صنعت اسباب بازی در طول سال‌ها رشد کرده است، به این نتیجه رسیدم که باید به این صنعت توجه بیشتر شود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش از این صنعت حمایت می‌کند. از بخش خصوصی شنیدم جدیتی برای پیشرفت صنعت اسباب‌بازی وجود دارد. از این رو مشتاق شدم به این حوزه آن طور که لازم است کمک شود. باید از فرصت صنعت اسباب بازی برای مقابله با مشکلات اقتصادی استفاده کرد.

او افزود: اینکه بازی را تمرین زندگی بدانیم مهم است؛ به بازی به عنوان یک حوزه جدی در حوزه آموزشی و پرورشی باید نگاه شود. باید بازی را جدی بگیریم؛ چون در زندگی فرزندان ما و تربیت نسل آینده نقش بسیار جدی‌ دارد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه جامعه ما به عقلانیت نیاز دارد و از بازی باید برای آموزش عقلانیت، کار جمعی، تقسیم کار و مسئولیت پذیری استفاده کرد، اظهار داشت: اخلاق عملی را کجا باید تمرین کرد؟ بازی است به افراد اخلاق عملی را آموزش می دهد.

صادرات اسباب بازی در چین بیشتر از صادرات نفت در کشور ما!

او ادامه داد: در شرایط کنونی درآمد حاصل از صادرات اسباب بازی در چین بیشتر از صادرات نفت در کشور ماست؛ بنابراین لازم است از حوزه اسباب بازی حمایت شود. بانک‌های ما هم باید از صنعت اسباب بازی حمایت کنند. صندوق کارآفرینی و امید هم که در ارتباط با این کار است، باید به این صنعت اختصاص ویژه دهد. حضور صادرکنندگان اسباب‌بازی ما در زمینه صادرات لازم است؛ باید برندسازی کنیم و بحث صادرات را باید خیلی جدی پی بگیریم. یک حوزه مهم دیگر تقویت تشکل های صنعت اسباب‌بازی است. این صنف باید یک سخنگو داشته باشد. حوزه بازی رایانه‌ای هم که رقم‌های عجیب و غریبی در اقتصادش دیده می‌شود، مکمل عروسک و اسباب‌بازی است. این دو باید در کنار هم دیده شوند و در برندسازی به هر دوی آن‌ها توجه شود.

پس از افتتاح جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب بازی، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش از نمایشگاه بازدید کردند.

برای ورود به سایت جشنواره اسباب بازی و اطلاع از برنامه ها اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

 

طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید